Summa sidvisningar

måndag 5 augusti 2013

Mina fina majblommor

Maj 2012 knackade det på min dörr. En lite pojke stod utanför med ett gäng majblommor och undrade om jag ville handla. Det gjorde jag, något som fick mig att fundera på när man man var liten om själv sålde massa blommor själv. Tror alla kommer ihåg de söta små blommorna som man sålde i 4-5:an. Undra hur länge man sålt majblommor tänkte jag då. Jag googlade upp majblomman och fick då reda på att det gjorts majblommor från 1907. Jag hade ingen aning att det hållit på så länge. Fick även reda på att det finns ett stort antal majblomme-samlare i Sverige. Så jag gick in på tradera och budade på ett parti majblommor med massa blandade blommor. Mitt samlande utökandes till att bli mer organiserat och sorterat. Jag samlade ju bara på småblommorna. Men man fick ibland av vänner, familj och bekanta andra blommor. För det fanns ju även fönsterblommor, bilblommor, metall-pin och kransar. I julklapp fick jag två samlingsalbum av min älskling där jag kunde sätta alla mina småblommor. Helt överlycklig var jag. :D

Nu har jag även fått ihop ett stort antal bilblommor, fönsterblommor, pin och kransar. (fast ärligt så gillar jag inte kransar, tycker inte de är så snygga. hurm..)

Idag köpte jag plastfickor och a5 pärmar för att kunna sätta in mina fönsterblommor och bilblommor i. 
Det blev supersnyggt, är så nöjd att kunna skydda dom på ett bra sätt. Mina blommor är ju sköra. bilblommorna började säljas 1933 och fönsterblommorna 1963. 
Lite mer än ett år senare så har jag fått ihop alla småblommor förutom 1907-1916. Alla fönsterblommor utom 6 st. och hälften av bilblommorna. Är ganska nöjd faktiskt. De sista småblommorna kommer nog dock ta tid. De är skitdyra. en 1907 ligger på nästan 5000 kr i bra skick. 
Känner inte mig så motiverad att lägga så mycket på en blomma.. :D

Här är några kort på mina nya album..:D 
Hej svejs som tanten sa...



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar