Summa sidvisningar

torsdag 22 augusti 2013

Lingonplock och blåbärsylt!

I onsdags så bestämde jag och mina två vänner att vi skulle plocka lingon/blåbär. Så klockan tio åkte vi ut i skogen för att leta. Det var inte mycket lingon först men efter ett tag hade vi fått ihop varsin hink. Jag hittade ca 12 liter lingon och 1 liter blåbär. Efter att vi fikat och kollat lite till så hittade jag även lite kantareller. Mums, nu blir det lyxmackor på kvällen. :D

Jag for sen hem till mina föräldrar och på vägen hem åkte jag förbi det där stället som vi plockade mängder på förra året och nog fann vi ännu finare och större lingon där än på det stället som jag varit på under dagen. Nu hade jag och min mor lite bråttom hem men vi ripade av 3 liter på tio min. Var väldigt bra. Mamma skulle försöka åka dit i morgon och plocka mer. :D Sen hjälptes vi åt med att rensa allt, jag, min syster och mamma. Det är skönt att få hjälp, är lite segt annars. Under tiden plockade min far av svart-vinbärs busken. Han tyckte jag kunde få svarta-vinbären, så jag kunde blanda mina röda vinbär med dem så de blir godare saft. :D yey! 
Har fortfarande inte provat min saftmaja, var bara ledig 2 nätter nu och var borta då. Så det får bli nu till helgen. :D

Kantarellmackan var supergod! Vi satt alla fyra och njöt av färskplockade kantareller och te på kvällen.
Så nu har jag hela frysen full med lingon, svarta och röda vinbär.
Jag fick ju som sagt en liter blå bär. Jag gjorde då blåbärssylt vilket var första gången för mig.

Den blev jättegod!!

Gör så här:
Ta 1 kg blåbär
6 dl socker
Varva blåbär och socker i en kastrull. Låt stå i 1-2 timmar. Det ska safta till sig.
Sätt sen på plattan på svag värme. Rör långsamt och stöt gärna bären med en potatisstöt.
Ta lite av sylten och blanda ut med 1 krm natriumbensoat, blanda sen i det i hela sylten. Häll upp i en ren och torr burk. YUMMY!!







Hej o hå i lingonskogen...som tanten sa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar