Summa sidvisningar

onsdag 8 maj 2019

Torka ramslök

Nu åkte vi ut i skogen och hittade sjukt mycket ramslök så nu kommer flera recept på ramslök. 

Torka ramslök

Jag älskar torkad ramslök i marinader och i grytor. så nu ska här torkas. 
Jag har en varmluftsugn vilket är perfekt när man torkar. 

Tvätta ramslöken ta bort stjälken och lägg ut på en plåt. Testade först med att bara lägga bredvid varandra och inte flera lager på varandra. Men det funkade lika bra att lägga på varandra också. 
Ställ i ugnen på 100 grader i ca 35-45 min. varmluft. 
När bladen är torra att de frasar sönder är de klara. 
Jag hade 4 plåtar samtidigt inne och det gick bra. 
Till en syltburk fick jag torka ca 8 plåtar dubbel lager. 
När de är klara i ugnen så tar du ut dom, lägg i en skål och ta sönder med händerna. Häll upp i en torr burk. Förvara svalt/mörkt.

Nu blommar ramslöken som tanten sa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar