Summa sidvisningar

lördag 7 november 2015

Göra egen ost.

Nu var det dags att testa att göra egen ost.
För att vi ska kunna njuta av den till jul så måste vi göra den nu så den hinner lagras.

Du behöver:
10 liter lantmjölk
3 msk löpe
1 dl filmjölk
salt
en termometer
en ostkorg
rena kökshanddukar
engångshandskar

Gör så här:
Häll upp 10 liter mjölk i en kastrull. Koka upp till 33 grader. Ta av från plattan.
Blanda filmjölk och löpe, häll sen ner i mjölken och blanda väl. Låt vila i 40 min. Skär sen i mjölken i små rutor. Blanda runt och värm upp till 40 grader.


Ta sen av och häll av i en fin sil, eller som jag i ett tylltyg och durkslag.
Krama ur saften, använd handskar då vi inte vill förstöra bakteriekulturen.
När du kramat ur mycket så lägger du en handduk i korgen och finfördelar ett lager i botten. Strö salt mellan lagerna. ta sen lite till och gör ett lager, tryck i hop med bottenlagret. Bygg sen upp med salt emellan. 



När du har använt allt så packar du in den helt i handduken.




Nu börjar vändningsprocessen. Under kvällen vänder man 1 gång i timmen. (jag gjorde ca 4 vändningar) Sen gick jag och la mig. Under en vecka så ska man vända varje morgon och varje kväll. Och då även byta handdukarna vid varje vändning. Detta för att mögel inte ska uppstå. Om de ändå skulle mögla så gno in osten i brännvin vilket dödar möglet. Om osten börjar vattna sig så gnid in den i salt. Efter en vecka kommer handdukarna att vara torra vid bytena då kan du börja köra utan handduk och bara vända 1 gång i veckan. (använd ungnen att ha osten stående, där riskerar du inte att flugor eller dam ska lägga sig på osten, jag som har katt vill ju inte att katterna ska komma åt den. :)) Efter 1-2 månader så är osten lagrad.

Ostigt värre.. som tanten sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar