Summa sidvisningar

onsdag 25 juni 2014

Rabarbermarmelad

Okej, såå jag har blivit lite trött på att göra saft. Men fick ytterligare ett gäng med rabarber från svärfar. Så jag tänkte göra något annat. Där jag kom på att marmelad är ju alltid gott. 
Och enkelt är det med.
Recept:
650 g rabarber
1 vaniljstång
1/2 citron
450 gram socker.

Gör så här:
Rensa, skala och hacka rabarbern i småbitar. Pressa citronen och häll i saften. Lägg allt i en kastrull. Dela vaniljstången och ta ut fröna, lägg i grytan och koka på svag värme under omrörning i ca 15 min. Tillsätt sen socker och rivet citronskal och koka upp häftigt i ca 2 min under omrörning. Häll upp på en ren burk och stäng med en gång. Vänd burken upp och ner. (gör så att vakuum bildas och tar bort eventuella bakterier i burken). Låt stå tills det svalnat, ställ sen in i kylskåpet. 

Lätt som en plätt...som tanten sa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar